För att uppleva den fulla funktionaliteten på denna webbplats så behövs cookies. Aktivera cookies och uppdatera webbläsaren. Efter uppdatering, kommer en cookie-hanterings-dialog visas.

Denna webbplats använder cookies på grund av funktionalitet, komfort och statistik. Du kan ändra denna inställning när som helst genom att klicka på "Ändra inställningar". Om du samtycker till denna användning av cookies, klicka "Jag accepterar villkoren". Vår integritetspolicy

Bosch delar ut pris till sina bästa leverantörer - Driver på bolagets omvandling genom framgångsrika partnerskap

 
 
 

Kontakter


Inger Strand
Head of Corporate Communications
Robert Bosch AB
Isafjordsgatan 15
164 26 Kista
Telefon +46 8 750 15 00

 

2017-07-13 | Bosch-koncernen

  • Svenska Trelleborg Sealing Solutions bland de 44 pristagarna
  • Boschs VD Denner: “Internet of Things omvandlar hierarkiska värdekedjor till värdeadderande nätverk.”
  • Transformation påverkar hela värdekedjor
  • Leverantörer mjukvarukompetens allt viktigare

Bosch-koncernen har tilldelat 44 leverantörer från elva länder sitt leverantörspris ”Bosch Global Supplier Award”. Bland pristagarna finns svenska Trelleborg Sealing Solutions. Det är det femtonde året som Bosch uppmärksammar leverantörer som utmärkt sig särskilt i sin tillverkning och leverans av produkter eller tjänster, speciellt inom områdena kvalité, pris, innovation och logistik. Bosch presenterade de eftertraktade priserna inför en publik med omkring 100 representanter från leverantörerna. Temat för årets prisceremoni var ”Partners i framgång”. Dr. Volkmar Denner, styrelseordförande för Bosch, underströk det särskilda förhållande som växer fram ur det allt tätare samarbetet mellan Bosch och företagets leverantörer: ”I en uppkopplad värld blir partnerskap allt viktigare. Hierarkiska värdekedjor omvandlas till värdeadderande nätverk. Med våra öppna plattformstekniker är vi perfekt positionerade för att inom våra partnernätverk dra nytta av digitaliseringens möjligheter, exempelvis att utbyta Industri 4.0-data med hjälp av Production Performance Management Protocol.”

Transformationen påverkar hela värdekedjor

“Vårt mål är att ha bästa möjliga försörjningskedja, något som kräver att vi upprätthåller de allra högsta kvalitetskraven. I framtiden måste vi reagera ännu snabbare och än mer flexibelt på de krav som marknaden och våra kunder ställer. Detta fungerar enbart då alla partners är intelligent ihopkopplade med varandra och samarbetar med hjälp av automatiserade processer”, sa Prof. Dr. Stefan Asenkerschbaumer, vice styrelseordförande för Bosch och ansvarig för inköp och logistik. I förberedelse inför det kommande skiftet fortsätter Bosch att investera tungt i nya tekniker och marknader, att vidareutveckla innovativa logistik- och inköpsstrategier samt utbilda sina medarbetare för de nya förutsättningarna.

Leverantörers mjukvarukompetens allt viktigare

Som innovationsledare formar och driver Bosch aktivt det omvälvande arbetet med Internet of Things, IoT. ”2020 kommer alla nya elektroniska produkter från Bosch att vara uppkopplade. Det betyder att vårt behov av mjukvara också konstant kommer att öka. Vi förväntar oss att tredubbla vår inköpsvolym av mjukvaror till över tre miljarder euro”, sa Denner. VD:n för Bosch är övertygad om att företagets leverantörer också kommer att märka att det blir allt viktigare att utveckla sina organisatoriska strukturer med hänsyn till Internet of Things, en förändring som framför allt innebär att vidareutveckla sin expertis inom programmering. Denner menar att det är en viktig framgångsfaktor att företag delar idéer och kunskap: ”Vi måste arbeta tillsammans för att vidareutveckla vår befintliga verksamhet inom uppkopplade produkter och Industri 4.0. Det är i själva verket vårt enda alternativ om vi långsiktigt ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga.”

Lång tradition av internationella partnerskap

Bosch har samarbetat med flera av sina partners under årtionden. För tre av pristagarna så är det faktiskt åttonde gången som de har hedrats med utmärkelsen. Mer än hälften av leverantörerna har sina huvudkontor utanför Tyskland, och ungefär en tredjedel av dessa finns i Asien. Dr. Karl Nowak, direktör för koncernområdet inköp och logistik, menade att ”Boschs framgång bygger till stor del på konkurrenskraft, innovativ styrka och anpassningsbarhet – egenskaper vi bara kan utveckla med hjälp av produktiva internationella partnerskap”. Bosch delade ut priser i totalt sex kategorier: innovation, råvaror och komponenter, elektronik och elektromekanik, mekanik, återförsäljningsvaror samt inköp av förbrukningsmaterial.

Leverantörer har nyckelroll inom innovation

Leverantörerna till Bosch har länge bidragit med mer än bara delar och komponenter: de är också partners i utveckling och innovation som hjälper Bosch att fortsätta vara konkurrenskraftigt. För närvarande motsvarar Bosch-koncernens inköps- och logistikvolym omkring 60 % av den totala omsättningen. De största inköpen utgörs av elektroniska och mekaniska komponenter, men Bosch köper även återförsäljningsvaror, mjukvara, tjänster, kapitalvaror och operativ utrustning.

Här finns en lista med samtliga pristagare.

The Bosch Group is a leading global supplier of technology and services. It employs roughly 390,000 associates worldwide (as of December 31, 2016). The company generated sales of 73.1 billion euros in 2016. Its operations are divided into four business sectors: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, and Energy and Building Technology. As a leading IoT company, Bosch offers innovative solutions for smart homes, smart cities, connected mobility, and connected manufacturing. It uses its expertise in sensor technology, software, and services, as well as its own IoT cloud, to offer its customers connected, cross-domain solutions from a single source. The Bosch Group’s strategic objective is to deliver innovations for a connected life. Bosch improves quality of life worldwide with products and services that are innovative and spark enthusiasm. In short, Bosch creates technology that is “Invented for life.” The Bosch Group comprises Robert Bosch GmbH and its roughly 440 subsidiaries and regional companies in some 60 countries. Including sales and service partners, Bosch’s global manufacturing and sales network covers nearly every country in the world. The basis for the company’s future growth is its innovative strength. At 120 locations across the globe, Bosch employs some 59,000 associates in research and development.

The company was set up in Stuttgart in 1886 by Robert Bosch (1861-1942) as “Workshop for Precision Mechanics and Electrical Engineering.” The special ownership structure of Robert Bosch GmbH guarantees the entrepreneurial freedom of the Bosch Group, making it possible for the company to plan over the long term and to undertake significant upfront investments in the safeguarding of its future. Ninety-two percent of the share capital of Robert Bosch GmbH is held by Robert Bosch Stiftung GmbH, a charitable foundation. The majority of voting rights are held by Robert Bosch Industrietreuhand KG, an industrial trust. The entrepreneurial ownership functions are carried out by the trust. The remaining shares are held by the Bosch family and by Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse