25 år av Bosch antisladdsystem: genombrottet som revolutionerade trafiksäkerheten
Det är numera 25 år sedan Bosch lanserade sitt antisladdsystem ESP® (electronic stability program). Systemet har under sina 25 års existens räddat cirka 15 000 liv samt implementerats i 82% av alla nytillverkade bilar.
Det fanns en tid då det inte var ovanligt att blött väglag i kombination med en alldeles för snäv kurva resulterade i dödsfall i trafiken. För 25 år sedan kom äntligen en lösning genom Bosch revolutionerande antisladdsystem ESP® som lanserades tillsammans med Daimler Benz år 1995.
Systemet har sedan dess, enligt Bosch egna olycksforskare, räddat inte mindre än 15 000 liv i trafiken och dessutom undvikit cirka en halv miljon olyckor med personskador. Tillsammans med säkerhetsbältet och airbagen är Bosch antisladdsystem numera en av de viktigaste säkerhetskomponenterna som finns i bilar.
- Utvecklingen av vårt antisladdsystem var en milstolpe mot vår nollvision av döda i trafiken”, säger Harald Kröger, medlem i koncernledningen Robert Bosch GmbH.
Uppfinningen må vara från 1995, men det finns inget utdaterat med den: Bosch har kontinuerligt uppdaterad antisladdsystemet och har hittills producerat mer än 250 miljoner antisladdsystem. Globalt så är 82 procent av alla nyproducerade bilar utrustade med ESP®. Under 2017 så var denna siffra 64 procent. Samtidigt har det visat sig att ESP® kan förebygga upp till 80% av alla sladdolyckor.
Det många dock inte vet är att när Bosch antisladdsystem fick sitt genombrott hade en svensk tidning ett finger med i spelet. Det var nämligen Teknikens värld som år 1997 gjorde ett s.k. ”Älgtest” på en Mercedes-Benz S-class vilket resulterade i att bilen tippade över. Mercedes-Benz svarade genom att framöver utrusta alla sina bilar med ESP® som standard. Sen dess har fler och fler fordon från en rad biltillverkare anammat anti-sladdsystemet. ESP® är sedan 2011 obligatoriskt hos alla nyregistrerade passagerar- och kommersiella fordon i EU.
ESP® har tagit vägsäkerhet till en helt ny nivåESP® är samtidigt grundplattan för självkörande bilar och har enligt Kroeger ”tagit vägsäkerhet till en helt ny nivå”. Bosch erbjuder anpassade ESP®-system för alla typer av drivlinor, från förbränningsmotorer till elektriska motorer, och för fordon av alla slag, från mikrobilar till kommersiella fordon. Även för motoriserade tvåhjulsfordon har företaget utvecklat en typ av ESP®, MSC (motorcycle stability control) som Bosch lanserade 2013 ger bästa möjliga stabilitet i alla förhållanden och är ytterligare en banbrytande milstolpe inom trafiksäkerhet.
Samtidigt är ESP® den grundläggande teknologin för många förarassistenssystem, samt för den automatiska körfunktion med vilken Bosch försöker uppnå sin nollvision med. “Om den är ny eller under prövning, Bosch teknologier varnar och stöttar förare I kritiska situationer. Dessa befinner sig även alltmer i en position där de tar på sig monotona och utmattande uppgifter. Detta ger oss en möjlighet att ytterligare reducera mängden olyckor och dödsfall på vägen.” säger Kroeger. Med eller utan en förare vid ratten så kommer Bosch förebygga olyckor i dess begynnelse även i framtiden.
Presskontakt
Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications