Bosch testar framtidens bromssystem på väg till polcirkeln i Sverige
Lyckad långdistansprovning av brake-by-wire-teknik
- Bosch-ingenjörer genomförde framgångsrikt den första testresan på allmän väg – över 3 300 kilometer genom olika klimatzoner.
- Brake-by-wire-systemet ersätter den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet med elektriska signaler.
- Bosch har redan fått beställningar från flera fordonstillverkare och planerar marknadslansering hösten 2025.
- Bosch förväntar sig att 5,5 miljoner fordon världen över kommer att vara utrustade med brake-by-wire senast 2030.
I sex dagar, över 3 300 kilometer och genom flera klimatzoner – från sydvästra Tyskland till polcirkeln i Sverige. Under denna unika testkörning har ett utvecklingsteam från Bosch framgångsrikt provat företagets nya hydrauliska brake-by-wire-system på allmän väg. Färden gick genom norra Europa, med viktiga etapper i Stockholm och vidare norrut till Arjeplog, där slutmålet var Boschs vintertestcenter i Vaitoudden. Det är första gången systemet testas utanför testbanor och i verklig trafik.
Med det nya brake-by-wire-systemet sätter Bosch en ny standard för framtidens bromsteknik. Till skillnad från traditionella bromssystem elimineras den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet helt. Förarens bromsning överförs i stället som en elektrisk signal via redundanta signalledningar, vilket ger både högre precision och ökad säkerhet.
För att möjliggöra denna banbrytande teknik har Bosch utvecklat en robust och effektiv lösning med två separata hydrauliska bromsaktuatorer – en by-wire-bromsaktuator och ett ESP®-system. Den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet, som traditionellt används för redundans, har i denna lösning ersatts av en säker elektrisk backup. Resultatet är ett helt elektroniskt bromssystem som kombinerar säkerhet, prestanda och innovativ design.
Bosch fortsätter att leda utvecklingen av avancerade fordonslösningar och brake-by-wire-systemet planeras att lanseras hösten 2025. Företaget har redan fått beställningar från flera fordonstillverkare och förväntar sig att mer än 5,5 miljoner fordon globalt kommer att vara utrustade med tekniken senast 2030.
Presskontakt
Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications