CES 2019: Bosch stärker sin position som ledande aktör inom IoT
Internet of Things påverkan på världen blir allt mer tydlig för varje dag som går och under CES 2019, världens största mässa för konsumentelektronik, i Las Vegas visar Bosch upp vad som är möjligt redan idag. Från konceptfordon som möjliggör en helt ny typ av mobilitet, till kylar som minskar matsvinn och gräsklippare som minns. Bosch passar även på att presentera sin digitala IoT-kampanj #LikeABosch under mässan.
Under CES 2019 kommer Bosch presentera en rad AI-baserade lösningar för hemmet. Bland annat en ny kylskåpsfunktion som känner igen olika mattyper och kommer med förvarings-rekommendationer. På så sätt håller maten längre och behöver inte slängas i onödan.
Bosch kommer även presentera Indego S+, robotgräs-klipparen som använder AI för att anpassa sig efter tomten för bästa möjliga klippning. Den kan även röststyras och är dessutom den första robotgräsklipparen som läser av väderprognosen innan den börjar klippa.
– Bosch såg tidigt de fantastiska möjligheterna med IoT. Vi har nu aktivt format den uppkopplade världen i snart tio år. Idag är vi en ledande IoT-aktör. Steg för steg har vi utvidgat vår mjukvaru- och IT-expertis, säger Dr. Markus Heyn, styrelsemedlem på Bosch. Bosch ser artificiell intelligens som en viktig faktor för utvecklingen av Internet of Things.
– IoT behöver intelligens. Det är bara med AI som uppkopplade saker blir intelligenta och lär sig dra egna slutsatser. Vi försöker alltid skapa konkreta förbättringar i folks liv – lösningar som ger folk mer tid, säkerhet och bekvämlighet, säger Dr. Markus Heyn.
Under CES 2019 kommer Bosch även presentera ett koncept-transportfordon för framtida stadstrafik. Den självkörande bussen kommer att demonstrera en mängd utav företages lösningar för framtidens förarlösa, uppkopplade och eldrivna trafik.
En annan viktig aspekt för utvecklingen av IoT är enligt Bosch partnerskap med traditionella såväl som nya aktörer. Nyligen kom Bosch överens med den kanadensiska plattformsleverantören Mojio, vilket redan har resulterat i en integrerad IoT-plattform som hjälper till vid trafikolyckor. Tidigare under 2018 inledde man dessutom ett samarbete med Daimler för att pilottesta en självkörande fordonsdelningstjänst i amerikanska San José.
Bosch har även världspremiär för sin nya IoT-kampanj #LikeABosch under mässan. Den nya kampanjen har en helt annorlunda ansats och tonalitet än Bosch tidigare kampanjer och markerar ett nytt avstamp för företaget som existerat sedan 1886. PR-satsningen kapitaliserar på alla ”like a boss"-klipp och memes som har blivit virala succéer på internet, med miljontals klick. Dessa videoklipp visar vanliga människor som gör bisarra stunts eller lyckas ta sig ur krångliga situationer med hjälp av en nypa teknisk finess. IoT-kampanjen leker lite med orden för att ge internetfenomenet en ny spinn. Huvudpersonen i Bosch-kampanjens huvudvideo är en ung man som alltid har allt under kontroll tack vare uppkopplade tjänster och produkter från Bosch. Med sin smartphone styr han bilen, gräsklipparen eller kaffemaskinen på ett coolt, smart och självsäkert sätt – han hanterar saker och ting ”like a Bosch”.
CES 2019 pågår mellan den 7 januari och den 11 januari.
Presskontakt
Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications