Hoppa till huvudinnehåll
Bosch i Sverige
Nyheter

Forskning på en elcykel, från Sverige till Italien

Forskning på en elcykel, från Sverige till Italien

Ett ovanligt forskningsprojekt

Under sommaren 2023 genomförde Marco Dozza ett ovanligt forskningsprojekt på en elcykel utrustad med Bosch eBike ABS. Han cyklade från Sverige, genom Danmark, Tyskland och Österrike, ända till Italien för att samla in data och främja forskning om mikromobilitet. 16 dagar, 5 länder, 8 föreläsningar. Ett genomsnitt på cirka 150 km per dag. En rolig utmaning med ett syfte.

Forskning på en elcykel, från Sverige till Italien

Marco är professor inom området ”Aktiv säkerhet och trafikantbeteende” vid Chalmers tekniska högskola i Sverige. Kort sagt bedriver han forskning om mänskligt beteende i trafiken för att utveckla system som kan förhindra olyckor.

"Mänskligt beteende bidrar till cirka 90% av olyckorna ", förklarar han. "Jag vill hjälpa till att utveckla intelligenta system såsom exempelvis Bosch eBike ABS, som kan hjälpa människor att köra bättre, förhindra olyckor och förbättra transporter."

Elcykelturen på över 1900 km från Sverige till Italien var ett sätt att kombinera Marcos intresse för cykling med insamling av data och samtidigt dela med sig av sin forskning genom föreläsningar för olika intressenter längs vägen.

Sensorer och kameror monterades på hans elcykel för att samla in data med fokus på olika beteenden i trafiken ur en cyklists perspektiv, som till exempel samspelet mellan bilförare och cyklist vid omkörningar. Det var även viktigt att förstå om det finns skillnader i vägtrafikbeteende mellan länder. Vid utveckling av ett säkerhetssystem är det avgörande att ha dessa skillnader i åtanke. Annars fungerar det inte över landsgränser.

Marco höll 8 föreläsningar i 8 olika städer som han behövde hinna i tid till, så det fanns ingen marginal för förseningar. Han planerade resvägen noggrant i förväg, liksom tränade för att vara i form för de 150 km per dag som han behövde täcka. Han visste att vädret kunde ändras snabbt, och mycket riktigt behövde han cykla genom en kraftig storm, vilket krävde en del erfarenhet av att cykla längre sträckor och klättra över fallna träd.

Även om det inte var huvudfokus för hans forskningsprojekt, var Bosch eBike ABS alltid en tyst och säker följeslagare. Vid ett tillfälle underskattade en korsande motorcyklist Marcos hastighet, vilket tvingade honom att bromsa riktigt hårt. "Den gör inga ljud så det är svårt att ens märka att den är aktiv. Men jag märkte att den gav både mer kontroll och stabilitet."

Genom detta projekt fick Marco även insikter om infrastrukturskillnader mellan länder. En upptäckt var att vissa vägskyltar ser likadana ut men har olika betydelser i olika länder. Han förklarar att det finns en europeisk överenskommelse om hur skyltarna ska se ut, men ingen enhetlig betydelse. Till exempel finns det en blå skylt med en vit cykel på. I Sverige betyder det att man får cykla där, men i Tyskland betyder det att man som cyklist måste cykla där, och ingen annanstans. Detta orsakade förvirrande ögonblick för Marco när han trodde att han kunde stanna på bilkörbanan i Tyskland när han faktiskt borde ha varit på vägen med en cykelskylt. Han märkte också vissa oskrivna regler i trafiken, liksom skillnader i hur cykelbanorna var byggda. Övergripande sett fann han bra och dålig cykelinfrastruktur i alla länder han passerade.

Den allra bästa cykelbanan hittades i Italien, där en gammal järnväg som är ur bruk har byggts om till en cykelbana. Den kallas "Sun Cycle Route" och är både rak och bred. Längs med banan finns flertal stationer under tak utrustade med bord, vatten, cykelverktyg och laddningsuttag. Dessutom har de förbjudit gående på den cykelbanan.

När Marco pratar om sitt äventyr kan man verkligen känna hans passion för sitt forskningsområde.

"Anledningen till att jag valde mikromobilitet är för att detta område har störst potential att göra en påverkan. I Europa är 1 av 4 personer som skadas på vägarna cyklister, och cirka 2000 personer dör på cyklar varje år* . Många av dessa olyckor sker på grund av vissa begränsningar i vägtrafikbeteendet, som skulle kunna vara möjliga att åtgärda. Ibland behöver man inte göra extraordinära saker för att förhindra en olycka, ibland är det otroligt enkelt. Det är det som är så coolt med det här området – potentialen är enorm och man behöver verkligen bara göra små saker, men det är bara det att folk inte gör dem."

*Treat et al. (1979): “Tri-level study of the causes of traffic accidents: final report.” Executive summary. Indiana University, Bloomington, Institute for Research in Public Safety.

Presskontakt

Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications

Telefon

Allmänna frågor om Bosch