Investeringar i elektrisk mobilitet och bränslecellsteknologi ska säkra framtida tillväxt och innovation
Bosch uppnår finansiella mål trots utmanande tider
- Kraftig försäljningsökning: Bosch uppnådde en omsättning på 91,6 miljarder euro under 2023, vilket representerar en ökning på 3,8 % eller en valutajusterad 8,0 %, trots svåra globala ekonomiska förhållanden.
- Fokus på elektrisk mobilitet: Bosch intensifierar insatserna inom elektrisk mobilitet med lansering av ca 30 produktionsprojekt för elbilar i år och förväntar sig att 70 % av alla nya bilar i Europa kommer att vara elektriska före 2030.
- Tillväxtpotential inom bränslecellsteknologi: Bosch förväntar sig betydande tillväxt inom bränslecellsteknologi, sätter mål om 5 miljarder euro i omsättning till 2030 och startar produktion av bränslecellssystem i Tyskland och Kina.
- Klimatpolitik och klimatmål: Bosch fortsätter att fokusera på klimatarbete som en central del av företagsstrategin med stora investeringar i teknologier för en kolneutral framtid.
Las Vegas: Under teknikmässan CES visar Bosch upp flera nyheter inom det snabbt växande området sensorer. En av dem, Bosch RideCare, vann även priset för årets innovation.
Under 2023 gjorde Bosch-koncernen betydande framsteg och ökade sin försäljning till imponerande 91,6 miljarder euro. Detta och andra finansiella resultat har Bosch precis meddelat på dagens presskonferens.
Därmed kan Bosch sätta punkt för ett starkt affärsår som – trots en utmanande global miljö – har uppfyllt både finansiella mål och en framgångsrik implementering av företagets tillväxtstrategi: "Under räkenskapsåret 2023 nådde vi våra finansiella mål och stärkte vår marknadsposition inom flera områden," sa Dr. Stefan Hartung, koncernchef för Robert Bosch GmbH, på dagens presskonferens. "Vi driver på innovationer, partnerskap och förvärv för att säkerställa att vi kontinuerligt växer och anpassar oss till de industrier vi verkar inom, trots ekonomisk motvind."
I strävan efter sina långsiktiga tillväxtmål har Bosch fortfarande ett klart mål i sikte: önskan om att uppnå en genomsnittlig årlig tillväxt på mellan 6 och 8 procent med en marginal på minst 7 procent. Företaget siktar också på att vara bland de tre ledande globala leverantörerna inom sina kärnmarknader i alla regioner – och satsar stort på tillväxt inom områden som hållbar mobilitet och bränslecellsteknologi.
Framtidsorienterad mobilitet: Bosch sätter kurs mot elektrisk körning
Bosch intensifierar sitt fokus på den framtida mobilitetssektorn med strategiska investeringar – och enbart i år startar företaget omkring 30 produktionsprojekt för elbilar: "Elektromobilitet är på väg; den enda frågan är hur snabbt den kommer att anlända i olika delar av världen," sa Hartung. "Vi uppskattar att 70 procent av alla nya bilar i Europa sannolikt kommer att vara helt elektriska före 2030." För långa distanser kommer plug-in hybrider och räckviddsförlängare fortsatt vara relevanta.
Affärsområdet Mobility uppnådde också tillväxt från nya fordonsteknologier, såsom fordonets rörelsestyrning (VMM, vehicle motion management), som koordinerar alla aspekter av fordonets rörelse. Och med nya och redundanta bromssystem anpassade för elektrifierad och automatiserad körning växer Bosch med 10 procent årligen – betydligt snabbare än marknaden. "Vi är tidigt ute, och vi kommer att sätta vår första order i massproduktion i år," tillade Hartung, med en förväntan om att generera försäljning på hundratals miljoner euro före 2030.
Bosch Mobility är den största affärssektorn inom Bosch-koncernen – och sektorn förblev med en försäljning på 56,2 miljarder euro under 2023 också den mest säljande av totalt fyra affärssektorer. Det motsvarar en tillväxt på 6,9 %, eller 10,9 % justerat för valutakurseffekter.
Bosch kommer att fortsätta utforska potentialen inom bränslecellsteknologi
Inom bränslecellsbaserad teknologi förväntar sig Bosch också betydande tillväxt, och företaget sätter därför ett ambitiöst mål om att nå en omsättning på 5 miljarder euro före 2030. Under 2023 påbörjade Bosch produktionen av bränslecellssystem i Tyskland och Kina – Bosch förväntar sig särskilt att Kina kommer att bli den ledande marknaden till en början, medan det inte finns samma förväntningar på tillväxt i Europa och Nordamerika de kommande åren.
Ur ett tekniskt perspektiv representerar bränslecellsmotorer den snabbaste vägen till klimatneutral kommersiell fordonstransport. Bosch förväntar sig därför att marknaden för bränslecellsteknologi kommer att vara nästan värd 1 miljard euro före 2030. Som Hartung förklarade vid konferensen: "En bränslecellsmotor med vår insprutningsteknologi kommer att vara på vägarna i Indien i år, och vi arbetar redan med produktionsorder från fem välkända lastbilstillverkare från världens stora ekonomiska regioner."
Bosch vill också delta i den snabbt växande marknaden för bränslecellsproduktion: Före 2030 kommer det att finnas cirka 170 gigawatt installerad kapacitet för bränslecellselektrolys globalt – ungefär 25 gånger så mycket som idag: "Vår elektrolysstack är på väg ut på marknaden nästa år," sade Hartung. "I framtiden kommer Bosch inte bara att vara synonymt med bränslecellsdrivlinor, utan även med bränslecellsproduktion. Som leverantör kommer vi att aktivt bidra till att forma framtidens marknad."
Klimatpolitik: En kolneutral framtid kräver kontinuerliga investeringar Förutom tillväxtområden som mobilitet och bränslecellsteknologi fortsätter Bosch att starkt fokusera på klimatåtgärder, och företagets klimatpolitik förblir en hörnsten i verksamheten.
Ur Hartungs perspektiv möjliggör dessa klimatåtgärder också stor tillväxtpotential – trots att marknader som elektromobilitet inte utvecklas så snabbt som förväntat: "Vi ser dock att klimatåtgärder inte längre är det enda ämnet högst upp på den politiska dagordningen – i ljuset av komplex geopolitik och ökande sociala spänningar i vårt samhälle," sade Hartung. Trots detta fortsätter Bosch att göra betydande förhandsinvesteringar i teknologier för en kolneutral framtid för att hjälpa till att forma denna transformation från toppen. "Det finns press för att skära ned på subventioner för CO2-effektiva teknologier, men klimatåtgärder kräver kontinuerliga investeringar – från regeringen, från företag och från var och en av oss," uttalade Hartung vid Boschs årliga presskonferens.
Växtområde: Värmepumpar Bosch utnyttjar också systematiskt tillväxtmöjligheter inom värmepumpteknologi.
Trots att värmepumpmarknaden stagnerade över hela Europa under 2023, lyckades Bosch öka sin verksamhet med nästan 50 procent. Under de kommande åren kommer Bosch att fortsätta att växa betydligt snabbare än marknaden på detta område. "Vi har inte bara investerat i produktionskapacitet utan också utvidgat vår produktportfölj - som inkluderar värmepumpar som inte bara är tysta och effektiva utan också kostnadseffektiva," sade Hartung.
Försäljning och resultat förbättrades under 2023 – 2024 förblir utmanande
Över hela året och tvärs över alla affärsområden kan Bosch-koncernen se tillbaka på ett affärsår där företaget uppnådde en försäljning på 91,6 miljarder euro – en ökning på 3,8 (valutajusterat 8,0 %) trots svåra ekonomiska förhållanden.
Rörelseresultatet före räntor och skatter (EBIT) uppgick till 4,8 miljarder euro (2022: 3,8 miljarder euro) – och med 5,3 procent var EBIT-marginalen från verksamheten 1 procentenhet högre än föregående år. Den var därför högre än förväntat, men fortfarande lägre än den långsiktiga målmarginalen på minst 7 procent. Bosch strävar efter att uppnå detta före 2026. "En framgångsrik avslutning på 2023 bidrog till att våra förväntningar totalt sett uppfylldes. Men räkenskapsåret 2024 kommer att vara minst lika utmanande som 2023," sade Markus Forschner, CFO vid Robert Bosch GmbH. Enbart inom affärsområdet Mobility ökade Boschs försäljning till 56,2 miljarder euro med en EBIT-marginal på 4,4 %. Inom Industrial Technology ökade försäljningen till 7,4 miljarder euro, påverkad av nya förvärv, med en stabil EBIT-marginal på 9,1 %.
Förväntningarna för 2024 är dämpade, och Bosch förutser ingen ekonomisk medvind – inte minst på grund av den nuvarande ekonomiska situationen. Därför förväntar sig Forschner en global ekonomisk tillväxt på endast 2,3 procent under 2024 samt stagnation i bilproduktionen och fortsatt svaghet på marknaden för maskinteknik.
Presskontakt
Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications