Globalisering sedan 1990
Järnridån föll, nya marknader öppnades i Asien och mjukvara öppnade upp nya möjligheter för Bosch. De senaste trettio årens ekonomiska förändringar har varit omvälvande.
Warszawapakten kollapsar och Östeuropa öppnas upp
Järnridåns fall blev starten till en ny era för Bosch. 1994 hade man egna företag i 13 av de forna östblocksländerna. Bosch öppnade tillverkningsanläggningar i Jihlava och České Budějovice i Tjeckien, i Wrocław i Polen, i Miskolc och Hatvan i Ungern och i Engels och Samara i Ryska federationen. Andelen försäljning utanför Tyskland ökade från 51 till 72 procent mellan 1990 och 2000.
Fånga möjligheterna – med sikte på Asien
I Indien, Japan och länderna i Sydostasien fanns Bosch sedan länge eller jobbade med att slå sig in på utvecklingsmarknader. Men den gradvisa öppningen av marknaden i Kina rönte det största strategiska intresset. Fram till 1994 fanns Bosch bara i Kina genom sina licenser och ett representantkontor som öppnades 1989 i Peking. Därefter kunde Bosch få in en fot som regional tillverkare även på denna marknad.
Mikromekaniska sensorer
Övervakningsenheter i miniatyr
Bosch utvecklade mikromekaniska sensorer för användning i bilar under 1990-talet, som fungerar som sensoriska organ för att mäta acceleration, rotation, tryck och ljud. De vidarebefordrar information till elektroniska styrenheter och låter dem veta exakt när de ska blåsa upp en krockkudde till exempel vid en olycka. 2005 började Bosch även tillverka sensorer för hemelektronik, som smartphones eller spelkonsoler. De minsta MEMS är bara 1,5 millimeter breda. Ett forskarteam från Bosch uppfann "plasma etsning"-processen för tillverkning av dessa miniatyrdelar. Bosch har producerat cirka 15 miljarder MEMS sedan 1995 och är nu marknadsledare med en tillverkning om cirka 4 miljoner enheter varje dag.
Foto: Ett kvalster på en mikromekanisk sensor (MEMS) för att indikera skala (1995)
Från ESP till ACC – starkare fokus på innovationer
Det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP® lanserades 1995 och var en viktig teknisk milstolpe. Det förhindrar att fordon börjar sladda. Samma år presenterade Bosch navigationssystemet TravelPilot med färdstyrning och röstangivelser. 1997 lanserades det bränslesparande Common Rail-systemet för högtrycksinsprutning i dieselmotorer och 2000 presenterades Motronic-direktinsprutningssystemet för snålare bensinmotorer. Introduktionen av förarassistanssystem som den adaptiva farthållaren ACC och Night Vision för ökad nattsikt, ökade säkerheten.
Företaget förändras – nya verksamhetsområden
Efter försäljningen av telekomsektionen förvärvades industriteknikföretaget Mannesmann Rexroth av Bosch år 2001. Detta stärkte företagets industritekniksektion och balanserade företagsstrukturen. Återstoden av telekommunikationssektionen blev divisionen Security Systems. Bosch utökade sin sektion för uppvärmningsteknik 2003 med förvärvet av Buderus AG. Bosch avvecklade andra fält, bland annat solenergisektionen som bildats 2008.
Smarta skruvar, cyklar, kyl- och styrsystem
Med elskruvdragaren IXO – som överraskande nog blev världens mest sålda elverktyg – etablerade Bosch 2003 ett nytt affärsområde för små och lätta verktyg med litiumjonbatterier. Och helt nya fält växte fram, bland annat drivsystem för elcyklar 2011. Samtidigt utökade Bosch sina traditionella aktiviteter, bland annat genom utköpen av tidigare samriskbolag som ZF Lenksysteme och Bosch und Siemens Hausgeräte - detta var avgörande i rustningen för framtida scenarion såsom smarta hem med webbuppkopplade vitvaror och självkörande bilar.
Automatisk körning
Som genom ett trollslag
Automatisk körning är inte längre begränsad till science fiction. Bosch forskar om, utvecklar och testar denna teknik i laboratorier och på det tyska autobahnnätet och kaliforniska motorvägar. Bosch lanserade en distansradar redan år 2000. Nästa generations system kunde då automatiskt bromsa en bil till stopp och accelerera den i sin tur i kötrafik. Med vidareutvecklingen av sensorteknik och mjukvara blir det möjligt att steg för steg köra automatiskt på motorvägar och på lång sikt även i stadstrafik.
Foto: Testfordon för automatisk körning med roterande 360-graders höghastighetskamera (2015)
Nytt territorium: Internet of Things och artificiell intelligens
Internet of Things and Services öppnar många nya affärsmöjligheter för Bosch. Förutom produkter finns även mjukvara, nya internetbaserade affärsmodeller och dataskydd. Företaget har som mål att på lång sikt kombinera dessa fyra fält. Det täcker in allt från självkörande fordon till smarta hem och självständig kommunikation mellan fabriksmaskiner.