Hoppa till huvudinnehåll
Bosch i Sverige
Företagets historia

Globalisering sedan 1990

Produktionsanalys i realtid.

Järnridån föll, nya marknader öppnades i Asien och mjukvara öppnade upp nya möjligheter för Bosch. De senaste trettio årens ekonomiska förändringar har varit omvälvande.

Bild av öppen bom som symboliserar Östeuropas öppning.

Warszawapakten kollapsar och Östeuropa öppnas upp

Järnridåns fall blev starten till en ny era för Bosch. 1994 hade man egna företag i 13 av de forna östblocksländerna. Bosch öppnade tillverkningsanläggningar i Jihlava och České Budějovice i Tjeckien, i Wrocław i Polen, i Miskolc och Hatvan i Ungern och i Engels och Samara i Ryska federationen. Andelen försäljning utanför Tyskland ökade från 51 till 72 procent mellan 1990 och 2000.

IFA Trabant 601 i verkstad i Brandenburg Bosch Car Service (1992). Fram till 1989 var Trabant den vanligaste personbilen i det socialistiska Östtyskland. Bosch anpassade sin testteknik för denna populära bilmodell.
IFA Trabant 601 i verkstad i Brandenburg Bosch Car Service (1992). Fram till 1989 var Trabant den vanligaste personbilen i det socialistiska Östtyskland. Bosch anpassade sin testteknik för denna populära bilmodell.
En av de viktigaste platserna i den ungerska organisationen är Hatvan, där företaget sedan 1991 tillverkar sensorer och andra elektronikprodukter för fordonsbranschen. (1998)
En av de viktigaste platserna i den ungerska organisationen är Hatvan, där företaget sedan 1991 tillverkar sensorer och andra elektronikprodukter för fordonsbranschen. (1998)
/

Fånga möjligheterna – med sikte på Asien

I Indien, Japan och länderna i Sydostasien fanns Bosch sedan länge eller jobbade med att slå sig in på utvecklingsmarknader. Men den gradvisa öppningen av marknaden i Kina rönte det största strategiska intresset. Fram till 1994 fanns Bosch bara i Kina genom sina licenser och ett representantkontor som öppnades 1989 i Peking. Därefter kunde Bosch få in en fot som regional tillverkare även på denna marknad.

Annonstavla för proffessionella elverktyg för byggnadsindustrin på Shanghais vägar. (1996)
Annonstavla för proffessionella elverktyg för byggnadsindustrin på Shanghais vägar. (1996)
Annonstavla i centrala Shanghai. Bland de första produkterna som Bosch tillverkade i Kina var tändstift. (1998)
Annonstavla i centrala Shanghai. Bland de första produkterna som Bosch tillverkade i Kina var tändstift. (1998)
/

Mikromekaniska sensorer

Insekt på mikromekanisk sensor (MEMS) som storleksjämförelse (1995)

Övervakningsenheter i miniatyr

Bosch utvecklade mikromekaniska sensorer för användning i bilar under 1990-talet, som fungerar som sensoriska organ för att mäta acceleration, rotation, tryck och ljud. De vidarebefordrar information till elektroniska styrenheter och låter dem veta exakt när de ska blåsa upp en krockkudde till exempel vid en olycka. 2005 började Bosch även tillverka sensorer för hemelektronik, som smartphones eller spelkonsoler. De minsta MEMS är bara 1,5 millimeter breda. Ett forskarteam från Bosch uppfann "plasma etsning"-processen för tillverkning av dessa miniatyrdelar. Bosch har producerat cirka 15 miljarder MEMS sedan 1995 och är nu marknadsledare med en tillverkning om cirka 4 miljoner enheter varje dag.

Foto: Ett kvalster på en mikromekanisk sensor (MEMS) för att indikera skala (1995)

Bild av glödlampa med en bil inuti.

Från ESP till ACC – starkare fokus på innovationer

Det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP® lanserades 1995 och var en viktig teknisk milstolpe. Det förhindrar att fordon börjar sladda. Samma år presenterade Bosch navigationssystemet TravelPilot med färdstyrning och röstangivelser. 1997 lanserades det bränslesparande Common Rail-systemet för högtrycksinsprutning i dieselmotorer och 2000 presenterades Motronic-direktinsprutningssystemet för snålare bensinmotorer. Introduktionen av förarassistanssystem som den adaptiva farthållaren ACC och Night Vision för ökad nattsikt, ökade säkerheten.

Efter ett decennielångt utvecklingsarbete lanserade Bosch sitt första navigationssystem TravelPilot år 1989. Systemet kompletterades 1995 med ruttstyrning och röstutmatning.
Efter ett decennielångt utvecklingsarbete lanserade Bosch sitt första navigationssystem TravelPilot år 1989. Systemet kompletterades 1995 med ruttstyrning och röstutmatning.
ESP-tester i norra Sverige (1995). Testbilen filmas från en helikopter för ett TV-program.
ESP-tester i norra Sverige (1995). Testbilen filmas från en helikopter för ett TV-program.
Komponenterna i högtrycksinsprutningssystemet Common Rail för dieselmotorer (1997). Bränsle lagras i skenan inför insprutningen vid tryck upp till 2 500 bar.
Komponenterna i högtrycksinsprutningssystemet Common Rail för dieselmotorer (1997). Bränsle lagras i skenan vid upp till 2 500 bar inför insprutningen.
/

Företaget förändras – nya verksamhetsområden

Efter försäljningen av telekomsektionen förvärvades industriteknikföretaget Mannesmann Rexroth av Bosch år 2001. Detta stärkte företagets industritekniksektion och balanserade företagsstrukturen. Återstoden av telekommunikationssektionen blev divisionen Security Systems. Bosch utökade sin sektion för uppvärmningsteknik 2003 med förvärvet av Buderus AG. Bosch avvecklade andra fält, bland annat solenergisektionen som bildats 2008.

Visuell kontroll av en 6-tums wafer i Reutlingen-fabriken (1999). Idag kan många tusen mikrochips för integrerade kretsar eller mikromekaniska sensorer erhållas från en skiva.
Visuell kontroll av en 6-tums wafer i Reutlingen-fabriken (1999). Idag kan många tusen mikrochips för integrerade kretsar eller mikromekaniska sensorer erhållas från en skiva.
En Junkers-gaspanna som tillverkas för uppvärmning av bostadshus. Bosch utökade sin sektion för uppvärmningsteknik ordentligt med förvärvet av Buderus AG. (2015)
En Junkers-gaspanna som tillverkas för uppvärmning av bostadshus. Bosch utökade sin sektion för uppvärmningsteknik ordentligt med förvärvet av Buderus AG. (2015)
Tunnelborrmaskiner med hydraulikkomponenter från Bosch Rexroth används för långa bergstunnlar. (2015)
Tunnelborrmaskiner med hydraulikkomponenter från Bosch Rexroth används för långa bergstunnlar. (2015)
Solar Decathlon House utvecklades av Bosch i samarbete med teknikexperter från Darmstadts tekniska högskola. Huset är självförsörjande på energi. Det belönades med det amerikanska prestigepriset "Solar Decathlon" år 2007.
Solar Decathlon House utvecklades av Bosch i samarbete med teknikexperter från Darmstadts tekniska högskola. Huset är självförsörjande på energi. Det belönades med det amerikanska prestigepriset "Solar Decathlon" år 2007.
/
Bild av man som cyklar uppför en backe och en stiliserad skärm.

Smarta skruvar, cyklar, kyl- och styrsystem

Med elskruvdragaren IXO – som överraskande nog blev världens mest sålda elverktyg – etablerade Bosch 2003 ett nytt affärsområde för små och lätta verktyg med litiumjonbatterier. Och helt nya fält växte fram, bland annat drivsystem för elcyklar 2011. Samtidigt utökade Bosch sina traditionella aktiviteter, bland annat genom utköpen av tidigare samriskbolag som ZF Lenksysteme och Bosch und Siemens Hausgeräte - detta var avgörande i rustningen för framtida scenarion såsom smarta hem med webbuppkopplade vitvaror och självkörande bilar.

Litiumjonbatterier gjorde det möjligt att ta fram den lilla och behändiga IXO som lanserades 2003.
Litiumjonbatterier gjorde det möjligt att ta fram den lilla och behändiga IXO som lanserades 2003.
Tillverkning av elmotorer för elfordon på Boschs anläggning i Hildesheim (2015). Tillsammans med effektelektronik, växelriktare och energiåtervinningsteknik är de hörnstenar framtidens e-mobilitet.
Tillverkning av elmotorer för elfordon på Boschs anläggning i Hildesheim (2015). Tillsammans med effektelektronik, växelriktare och energiåtervinningsteknik är de hörnstenar framtidens e-mobilitet.
/

Automatisk körning

Testfordon för automatisk körning med roterande 360-graders höghastighetskamera (2015)

Som genom ett trollslag

Automatisk körning är inte längre begränsad till science fiction. Bosch forskar om, utvecklar och testar denna teknik i laboratorier och på det tyska autobahnnätet och kaliforniska motorvägar. Bosch lanserade en distansradar redan år 2000. Nästa generations system kunde då automatiskt bromsa en bil till stopp och accelerera den i sin tur i kötrafik. Med vidareutvecklingen av sensorteknik och mjukvara blir det möjligt att steg för steg köra automatiskt på motorvägar och på lång sikt även i stadstrafik.

Foto: Testfordon för automatisk körning med roterande 360-graders höghastighetskamera (2015)

Nytt territorium: Internet of Things och artificiell intelligens

Internet of Things and Services öppnar många nya affärsmöjligheter för Bosch. Förutom produkter finns även mjukvara, nya internetbaserade affärsmodeller och dataskydd. Företaget har som mål att på lång sikt kombinera dessa fyra fält. Det täcker in allt från självkörande fordon till smarta hem och självständig kommunikation mellan fabriksmaskiner.

Bosch utvecklar mjukvara för att göra det lättare för förare att ladda sina e-bilar, och även för att ge tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk.
Bosch utvecklar mjukvara för att göra det lättare för förare att ladda sina e-bilar, och även för att ge tillgång till ett av Europas största laddningsnätverk.
Produktionsanalys i realtid. Informationen som genereras bidrar till nätverksmiljön i Industri 4.0, där maskinerna själva kommunicerar med varandra och förbättrar produktionsprocesserna.
Produktionsanalys i realtid. Informationen som genereras bidrar till nätverksmiljön i Industri 4.0, där maskinerna själva kommunicerar med varandra och förbättrar produktionsprocesserna.
Användningen av artificiell intelligens kommer att forma produkter och tjänster från Bosch i framtiden.
Användningen av artificiell intelligens kommer att forma produkter och tjänster från Bosch i framtiden.
Ett bidrag till koldioxidneutralitet: Boschs Nashik-anläggning i Indien är hem för det största solkraftverket av detta slag i den indiska bilindustrin, 2020.
Ett bidrag till koldioxidneutralitet: Boschs Nashik-anläggning i Indien är hem för det största solkraftverket av detta slag i den indiska bilindustrin, 2020.
Ett ljus i natten: Boschs logotyp och emblem syns på långt håll från motorvägen mellan Stuttgart och München nära Stuttgarts flygplats. Varje bokstav är åtta meter hög.
Ett ljus i natten: Boschs logotyp och emblem syns på långt håll från motorvägen mellan Stuttgart och München nära Stuttgarts flygplats. Varje bokstav är åtta meter hög.
/