Hur allt börjar 1886–1905
Boschs tidiga utveckling skedde i flera viktiga steg. Steget till oberoende, steget in i bilbranschen och in på marknader utanför Tyskland, steget in på de stora fabriksgolven.
På ostadiga ben
Under åren som lärling och gesäll väcktes Robert Boschs önskan att starta sin egen verksamhet. 1886 öppnade han sin "Verkstad för finmekanik och elektroteknik" i Stuttgart. De första åren var svajiga med både upp- och nedgångar. Först från mitten av 1890-talet tog det fart – och det med besked.
De första produkterna och tjänsterna
Bosch utförde allt precisionsmekaniskt och elektriskt arbete själv, exempelvis installationer av telefonsystem och elektriska ringklockor. När han ombads bygga en magnettändare för en stationär motor efter en befintlig design gjorde han en förbättrad variant. Det banade vägen för tillverkning av magnettändningar.
Gnistan som satte igång allt – magnettändningen
1897 började Bosch installera förbättrade magnettändningar i bilar och blev i och med det den enda leverantören av verkligt pålitliga tändsystem. 1902 visade Boschs chefsingenjör Gottlob Honold upp en ännu bättre lösning – en högspänningsmagnettändning med tändstift. Produkten banade väg för Bosch som världsledande leverantör till bilbranschen.
Gottlob Honold
Chefsuppfinnaren med de rätta instinkterna
"När Honold lämnade över en ny produkt för tillverkning slogs kollegorna om den."
Så hedrade Robert Bosch sin mångåriga chefsingenjör, som hade börjat hos honom som lärling. Förutom tändspolesystemet skapade han även belysningssystem, startmotorer och signalhorn för Bosch – ända fram till sin alltför tidiga bortgång 1923.
Foto: Gottlob Honold (1901)
Husägare – den första fabriken
Bosch hade hunnit flytta flera gånger innan han beslöt att bygga en fabrik. Han tänkte först hyra ut en eller flera våningar men det blev aldrig aktuellt. Tvärtom – Boschs fabrik från 1901 började växa in i grannbyggnaderna.
Steget ut i världen – de första försäljningskontoren
En bro till Storbritannien – länge var det Robert Boschs dröm. 1898 grundade han det första Bosch-företaget utanför Tyskland tillsammans med britten Frederic Simms. Det blev det första steget in på den globala marknaden. Fler försäljningskontor öppnade snart i andra länder i Europa.
Tändspolar från Paris – första utlandstillverkningen
Frankrike var den näst största bilmarknaden i Europa efter Storbritannien. 1899 grundade Bosch ett dotterbolag där. Verksamheten i Paris gick som smort. Från 1905 kunde man täcka efterfrågan på magnettändningssystemet, som producerades i den egna anläggningen med Eiffeltornet inom synhåll.
Motortävlingar – den första reklamen
Vid sekelskiftet kom de första stora motortävlingarna, där tillverkare och leverantörer satte sina kunskaper på prov. Belgaren Camille Jenatzy körde 1903 sin Mercedes till seger i Gordon Bennett Cup i Irland – delvis tack vare Boschs pålitliga tändsystem som fungerade även i tuffa förhållanden.