Återuppbyggnad 1946–1959
Vid slutet av andra världskriget hade Bosch än en gång förlorat sina anläggningar utomlands. Många produktionsanläggningar låg i ruiner. Under de två följande decennierna låg fokus på återuppbyggnad, men även på att hitta nya affärsmöjligheter.
Med skottkärra och skyffel – återuppbyggnad hos Bosch
År 1945 hade över 50 procent av Boschs anläggningsbyggnader i Tyskland förstörts av de allierades bomber. Boschs nyckelroll som leverantör av militära fordon gjorde företaget till en strategisk måltavla. Nu behövde företaget städa upp, återuppbygga och skapa arbete åt de anställda.
Tändstift och kastruller – överlevnad under efterkrigstiden
För att Bosch skulle kunna återanställa medarbetarna och betala deras löner började företaget tillverka kastruller av stålhjälmar, skottkärror och paraplyer i fabriksruinerna. Medarbetarna kunde antingen använda dem själva eller byta dem mot andra nödvändigheter. De första tekniskt komplexa produkterna var tändstift – för de allierade militärfordonen.
Testamentsexekutor för Robert Bosch och styrelseordförande
Robert Bosch dog 1942. Testamentsexekutorerna återuppbyggde företaget efter 1945, enligt hans vilja och testamente. Målet var att skapa vinst men också att kanalisera en del av överskottet till välgörande ändamål. Hans efterträdare, Hans Walz, ledde företaget fram till 1963.
Konkurrensprocesser – rädslan att förlora allt
Nationalsocialisternas strävan efter världsherravälde kunde bara uppnås med hjälp av starka företag. Därför började de allierade att stycka upp stora tyska företag, bland annat Bosch. Men företaget hade vuxit organiskt. De olika delarna var inte livskraftiga på egen hand. I slutänden förblev Bosch nästan intakt, även om alla patent släpptes fria.
"Tillverkad i hela världen" – nya vägar mot ett internationellt företag
Innan Hitler tog makten kom över 50 procent av Boschs försäljning från verksamheter utomlands. Men efter 1945 var de nästan noll. Företagets internationella tillgångar hade beslagtagits. Tack vare goda relationer med mångåriga partner och snabbväxande marknader i bland annat Brasilien och Indien kunde ett globalt nätverk sakta byggas upp. Men det dröjde fram till 1960 innan försäljningen utomlands översteg 20 procent av Boschs totala försäljning.
Perfektion och elegans – konsumentprodukter
Vid 1950-talets början lanserade Bosch produkter som avspeglade Tysklands och Europas ekonomiska framgångar och uppfyllde människors önskemål när de svåra tiderna led mot sitt slut. Bland annat erbjöds köksapparater och elborrmaskiner för gör-det-självare. Produkter såsom bilradioapparater såldes i miljontal.
Boschs köksapparater
Köket går in i en ny era
Boschs matberedare hade två tilltal vid lanseringen. Modellnamnet var "Neuzeit" – nyhet – och den kallades för "bondhustruns medhjälpare". Kunder i städer lovades en ny era med nydanande köksteknik som skulle underlätta arbetet i hemmet.
Kunderna på landsbygden fick veta hur mycket enklare maskinen gjorde det att bereda stora mängder mat. Ett skäl var de stora hushållen med många barn. Ett annat var behovet att snabbt ta hand om och konservera nyskördade frukter och grönsaker – exempelvis genom frysning, syltning eller inläggning.
"Neuzeit" var en mångsysslare som kunde hacka, knåda, riva, pressa och till och med skala potatis.
Foto: Försäljning av matberedare på försäljningskontoret i Stuttgart (1962)
Nylansering av gamla favoriter – bensininsprutning i bilar
Tekniken i många Bosch-produkter kom fortfarande från tiden före kriget. Men innovationer krävdes för att vara och förbli konkurrenskraftig. Bosch hade utvecklat bensininsprutningssystem för flygmotorer. De presenterades som en nyhet för bilar i början av 1950-talet, även om de inte blev standard förrän efter flera decennier.
Bosch Combi
Elverktyg för hemmet
Gör-det-själv-vågen blev lukrativ för Bosch. Elverktyget "Bosch Combi" kom 1952 och kunde användas på många sätt beroende på tillbehör: borr, skruvdragare, slipmaskin eller häcksax. Detta paket gav upphov till ett helt nytt affärssegment i Europa – "gör det själv" – vilket framförallt män ägnade sig åt hemma i källare och garage.
Hela satsen med standardtillbehör levererades i en väska, eller i ett träskåp som kunde sättas upp på väggen. Bosch utvecklade på det här sättet en serie elverktyg som komplement till sina borrhammare och andra proffsverktyg för byggarbetsplatser.
Foto: "Bosch Combi" för gör-det-självare – med praktisk väska (1952)
Elektronik – verksamhetsområde med konsekvenser
Bosch började utveckla elektroniska komponenter i mitten av 1950-talet. Först ut var "varioden" som Bosch började tillverka 1958. Därefter kom transistorer och från 1970 integrerade kretsar. De sågs med kritiska ögon av skeptikerna men utvecklades entusiastiskt av anhängarna. De sådde de första fröna inom elektronik som nu är ett av Boschs kärnområden.